tiistai 6. toukokuuta 2014

Sitten vähän mun mielipiteisiin ja tottumuksiin

Toinen postaus samalta päivältä. Tää ei ole mun kiireisessä arjessa tavanomaista, mutta nyt kun mulla on aikaa ja intoa kirjoittaa, niin miksipä ei.

Ajattelin puhua vähän ruokakolmiosta ja lautasmallista. Niin kliseistä!...joo, niin on. Ja voisin sanoa, että mäkin osaan nuo jo ulkoa. Mutta silti.
Mun elämässä ei tuo suositusten mukainen lautasmalli toteudu, ja ruokakolmiokin on vähän hakusessa. 

Ja siinä se on. Perinteistäkin perinteisempi lautasmalli. Tässä rinnalla pitäisi olla kuva mun lautasmallista, mutta en taida kehtaa edes esitellä sitä.
Eli miten se menikään... 1/4 lihaa/kalaa/kanaa=proteiinia 1/4 perunaa/riisiä/spagettia=hiilareita 2/4 sitten vihreää, eli salaattia. Ja se vihreä voi siis olla vaikka keitettyjä kasviksia, ihan omaa lempparisalaattia tai viipaloituja porkkanoita! Sillä ei periaatteessa ole väliä, että mitä kasvista, kunhan kasvikset täyttää 2/4 lautasesta.
Sitten lisänä on maito, ruisleipä ja mahdollinen jälkkäri.

SITTEN mun kuvailtuun lautasmalliin!
1/4 protskua, 1/4 hiilaria, 1/4 kasviksia (ei aina edes niitä). En syö koskaan leipää ja juomana vaihtelee vesi tai rasvaton hylamaito. Jos jälkkäristä puhutaan, se ei ainakaan koostu marjoista tai hedelmistä... Vaan ihan kunnon jälkiruoista, milloin mistäkin.

Mutta osaan välillä puolustautua näilläkin, kun en itse hoida meillä ruokaostoksia. En mä voi aina vakuuttaa, että vanhemmat muistaa ostaa salaattitarpeet (itse kun tykkään enemmän tuoreesta, vanhemmat käyttää usein keitettyjä) tai juuri sitä tummaa leipää vaalean sijasta.

Mutta pakko kyllä kehujakin antaa. Kun isä aloitti remontin ruoan suhteen, on meilläkin parantunut ruoat huimasti vuodessa. Käytetään paljolti tummaa riisiä/spagettia/makaronia/leipää juuri sen vaalean sijasta. 

Mutta en silti voi kehua mun ruoka-annoksia. Olen myös hyvin nirso moniin ruokiin ja senkin takia usein lounaat/päivälliset jää vähäisiksi ja naposteluhimo kasvaa. 
Kun en voi valita kotona/koulussa mitä syön, on se joskus todella hermoja raastavaa. Jos koulussa sattuu olemaan rasvassa lilluvia kananpaloja, ei sulla ole siinä paljoa vaihtoehtoja. 
Mutta kotonakin usein koitan muistaa pyytää salaattitarpeita ja hoitaa ne tekemiset itse.

Valitettavasti mikään noista ei siltikkään riitä. Mutta kun asuu isossa perheessä, on harrastuksia, töitä ja kiireitä, en voi myöskään vaatia mitään täydellisen terveellistä päivällistä, jos ruoka on saatava nopeasti syötäväksi.
Tässä pitäisi vaan itse kehitellä vaihtoehtoja, miten parantaa omaa lautasmalliaan ja miten korvata esimerkiksi puuttuva salaatti. Jos salaattitarpeita ei ole, voit etsiä jääkaapista edes jotain kasviksia. Mitä meiltä löytyy on usein: kurkkua. Voisi sanoa että kurkku on meillä paras vaihtoehto, jos muuta ei ole.
Kurkkuakin voi pilkkoa lautasen reunalle korvaamaan salaattia.  Tai ihan mitä vaan kaapista löytyvää! (kunhan se on kasvista ;))

Ja kun on syönyt tukevan, terveellisen ja täyttävän lounaan/päivällisen, ei sitten illalla/iltapäivällä tee mieli hirveästi napostellakkaan! ... paitsi mun tekee.


TULEVIA POSTAUKSIA:
- Mun liikunta ja ruokasuunitelmaa.
- Herkkujen korvaamista
- Liikunta & Ruoka omina postauksinaan.

2 kommenttia:

  1. Löysin sut blogilistasta ja kiinnostuin! Jään seurailemaan. Mullakin on laihdutus meneillään ja saan tarvittavaa motivaatiota blogeista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, ihanaa kuulla, että joku kiinnostui!
      Tervetuloa seurailemaan :)

      Poista