keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Liikunta- ja ruokasuunitelma

Kun aamulla kävelee keittiöön ja huomaa pöydällä korvapuusteja ja pasteijoita, tekisi niin mieli ottaa yksi molempia, niin pääsisi helpoimmalla. 
Mutta mä olen päättänyt, että aamulla syön puuroa. Kaurapuuroa.
Ja niin teinkin. Todella pieni saavutus, monien mielestä, mutta minulle suuri. Kun vaihtoehtoja oli tarjolla, valitsin silti puuroa. Jee! Nämä pienet asiat todistaa sen, että musta on tähän.



RUOKA

AAMIAINEN: Puuroa. Lisukkeeksi saan ottaa: mehukeittoa/maitoa & voisilmän. Koitan jättää tuon voin pois jossain vaiheessa, mutta alkuvaiheessa oon sen mulle suonut :)

LOUNAS: koulun/kodin mukaan. (koulussa noudatan lautasmallia)

VÄLIPALA: oma valinta. En silti anna itseni käydä rohmuamassa suklaalevyä tai leivoksia, vaan saan valita mm. näistä: tumma leipä (1 kpl), hedelmiä, kaakaota, raejuustoa, marjoja...) Terveellisiä vaihtoehtoja on tsiljoonia. Mutta kaakao saattaa teitä ihmetyttää.
.
ÄLKÄÄ te alottako juomaan kaakaota, tai lisätkö sitä ruokasuunitelmaanne. Mä rakastan suklaata ja kaakaota olen tottunut juomaan päivittäin. Nyt vähennän kaakaon juonnin 1 kertaan päivässä. Eiköhän sekin tipahda jossain vaiheessa kokonaan pois.

PÄIVÄLLINEN: koti (koitan silti itse muistaa tehdä salaatteja, tai niinkuin ed. postauksessa kerroin, sisältää jotain kaapista löytyvää vihreätä lautaselleni.)

ILTAPALA: teetä (vihreää), tumma leipä (ellen syönyt jo välipalalla), hedelmää... 

Olen tehnyt säännön, että saan syödä max. 1 leivän päivässä. Ennen söin leipiä aamiaisella, välipalalla, iltapalalla... Ja tuo tulee todella epäterveelliseksi, varsinkin jos se on vaaleaa.
Koitan korvata leivät: hedelmillä, marjoilla ja ehkä omilla pirtelöilläkin. 

LAUANTAI & SUNNUNTAI: Pidän itselläni lauantain herkuttelupäivänä, eli en vahdi syömistä. Sunnuntaina koitan vältellä herkkuja, mutta en ole niin tiukoilla silloinkaan. 
Mulla on siis arkipäivät ne tiukat päivät ja viikonloppuna saa rentoutua! Koitan ensiksi päästä tuosta arkiherkuttelusta pois.



LIIKUNTA:

MAANANTAI: vapaavalintainen liikuntamuoto. 
= Maanantain pitää sisältää jonkinlaista liikuntaa. Esimerkiksi. hölkkälenkki, pyöräily, jumppa kotona, kisahalli...

TIISTAI: oma treenipäivä (eli maksettu harrastus)

KESKIVIIKKO: kävelylenkki

TORSTAI: lepo & syvä venyttely (venyttele n. ½tunnin ajan kunnolla)

PERJANTAI: oma treenipäivä

LAUANTAI: lepo & syvä venyttely

SUNNUNTAI: omaa lihaskuntoa kotona (kts. youtubesta & googlesta vinkkejä!)

+ HYÖTYPYÖRÄILY! Mulla on pyörä, jota pyrin aina käyttämään. Esimerkiksi kouluun, kaverille tms. pyrin aina pyöräilemään! 

Mä olen luvannut itselleni, että saan korvata päiviä. Esimerkiksi jos keskiviikkona sataa, eikä huvita lähteä kävelemään, voi vaikka tehdä lihaskuntoa ja käydä kävelyllä sunnuntaina.
Kunhan kaikki nuo sisältyy viikkoon. Koitan silti pitää saman rytmin.


Keskiiviikon takia kunniaksi, lähden tästä kävelylenkille! 
Nähdään!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti