perjantai 27. maaliskuuta 2015

HERKUT POIS JA RUOKAVALIO KUNTOON

Mutta miten?
 
Haluat laihtua, haluat olla timmi ja hyvässä kunnossa. Mutta iskeekö päähäsi aina ajatus ihan sama, kun pitäisi oikeasti tarttua toimeen.
Haluaisin nyt puhua vähän omista mokistani aloittaa herkuton ruokavalio. Ja mä voin sanoa, ettei se onnistunut ekalla eikä tokalla kerralla.
 
Olen puhunut blogissani siitä totaalikieltäytymisestä ja siihen liittyvistä ajatuksista. Se on kuitenkin täysin oma valinta haluaako käyttää sen yhden karkkipäivän vai haluaako jättää ne herkut kokonaan pois.
Itse valitsin jälkimmäisen, koska mulla jää herkkuhimo päälle ja haluan itse oppia elämään ilman niitä. Tämä ei ole ikuista, koska en voi sanoa, ettenkö enää koskaan koskisi herkkuihin. Toki kosken, mutta en nyt.
 
Jos haaveilet kesäkunnosta ja nopeista tuloksista - jätä herkut pois.
Et saa nopeita tuloksia herkkupäivillä. Ja jos olet epävarma sopiiko kumpi tapa sinulle totaalikieltäytyminen vai ei - kokeile!
 
Mutta miten jättää herkut pois?
Jos herkut ovat kuuluneet aina sun jokapäiväiseen ruokarutiiniin, ei niiden pois jättäminen ole todellakaan helppoa! Kuitenkin meitä on monenlaisia. Saattaa olla, että joku onnistuu siinä heti ja joku toinen vasta kymmenien sortumisien jälkeen.
Tärkein sääntö kuitenkin on: älä heitä hanskoja tiskiin!! Totuus on, ettei se kesäkunto romahda siitä suklaapatukasta, vaikka pahalta se tuntuukin. Mutta voit käyttää ne hetket hyväksesi - kirjoita alas miltä silloin tuntui kun söit sen patukan. Itselläni on toiminut se, että kun tiedän kuinka paha olo ja motivaation romahdus tulee siitä virheestä, en edes uskalla tehdä sitä toiste. Kun luen tekstejäni, harkitsen vielä moneen kertaan: haluanko mä nyt hidastaa mun kesäkuntoon pääsyä tällä suklaalevyllä? Ei en halua.
 
Te olette vahvoja! Mä oikeasti uskon siihen, että jos oikeasti haluaa päästä tiettyyn kuntoon ja haluaa tavoitella unelmiaan - kyllä niiden eteen tekee töitä.
Jos huomaat, että et pääse salille ja et saa sitä salaattia tehtyä ranskalaisten sijaan, mieti haluatko sitä oikeasti. Haluatko parantaa terveytesi ja näyttää hyvältä?
Kaikki varmasti sanovat joo, mutta kuka on valmis tekemään sen eteen töitä?
 
Itselläni kesti todella kauan löytää oikea motivaatio ja halu päästä kuntoon. Olenhan mä aina halunnut oikeasti olla laiha, mutta mun piti löytää se kultainen keskitie. Se vaati kasvamista ja itseensä tutustumista. Mitä mä oikeasti haluan?
 
Älä kiirehdi.
Joillekin sopii, että tekee säännöt heti ja alkaa noudattamaan niitä. Joillekin taas sopii, että tekee muutoksia päivä päivältä.
Jos olet ihan ensikertalainen - muuta elämääsi pienillä askelilla. Jätä se suklaapatukka pois lounaalta ja ala keittämään aamulla puuroa. Ei niiden muutoksien tarvitse tapahtua heti.
Jos kuitenkin olet kaikki-mulle-heti-nyt niinkuin minä, sulle saattaa sopia, että kirjaat itsellesi säännöt mitä alat noudattamaan.
Itse alotin rennosti. Sain käydä välillä syömässä roskaruokaa ja tummaa suklaata. Nyt nekin on taakse jätetty.
 
On hankalaa antaa kenellekään ohjeita muutoksiin. Jokainen kun tekee päätöksensä itse.
Toivon kuitenkin, että jokainen löytää sen motivaation ja sen palon itsestään, että tuollaisen kropan minä haluan ja mä aion sen saada.
Loppupeleissä kaikkeen vaikuttaa vain sinä itse.
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti