tiistai 24. maaliskuuta 2015

LIIKUNTA EI LAIHDUTA


... mutta on hyvä motivaattori.
 
En haluaisi yleistää tai sanoa, mikä laihduttaa tai mikä ei, joten älkää ottako otsikkoa täysin kirjaimellisesti.
 
Liikunta ei tosissaan saa sulta kiloja veks niin nopeasti, jos sulla ei ole ruokavalio kohdillaan. Tämä on faktaa. Vaikka tosin meitä kroppia on erilaisia ja joku saa ehkä pidettyäkin kovalla treenillä & ei - niin hyvällä ruokavaliolla kroppansa kunnossa, mutta se on ehkä yksi kymmenestä.
 
Ruokavalio on se kaiken A ja Ö. Jos olet 10kg ylipainoinen, voin jopa luvata, että saat pelkällä ruokavalion muutoksella kiloja häviämään.
Itse olen liikkunut koko ikäni, mutta vasta vuoden sisällä olen alkanut laihtumaan ja kaventumaan, koska olen muokannut ruokavaliotani. Eli omaa kokemusta löytyy.
 
Miksi sitten liikunta on niin suuri juttu? No sitä mä haluisinkin teille puhua.
 
On totta, ettei liikunta vie kiloja sulta pois tai muokkaa kroppaasi - ellet muuta ruokavaliotasi. Sä voit lenkkeillä tuolla hullunlailla ja polttaa ehkä 2 suklaapatukkaa kovalla työllä, mutta mitä se hyödyttää jos rinnalla on +1000 extrakaloria?
 
Mutta sitten taas voidaan kääntää asia päälaelleen. Mitä jos ruokavalio on kunnossa ja paino normaalissa. Silloinhan tilanne junnaa paikoillaan.
Esimerkiksi nyt mun tilanne. Normaalipainoinen - ruokavalio suht hyvässä kunnossa. Eli nyt mun keino päästä kiinteään ja treenatun näköiseen kroppaan - liikunta.
 
Jos ymmärrätte yhtään mun pointtia. En tarkoita, että "olet ylipainoinen älä liiku" tms. Tarkoitan, että se ei saa olla oletusajatus, että heität yhden lenkin joka ilta ja oletat mahtuvasi small-kokoon. Ei se mene niin. Silti liikunta on supertärkeä osa laihdutusprojektia, jos kyseessä on elämäntaparemontti, eikä puolen vuoden superdieetti.
 
Jos nyt kuitenkin unohdetaan tavoitteet, ja keskitytään liikuntaan. Mihin se tuo tukea?
Kun vietät sen pari tuntia poissa kotoa, harrastuksesi parissa - et joudu napostelun uhriksi. Eli jos olet kova napostelija, päätä, että teet joka ilta vaikka tunnin lenkin tai lähdet kävellen jumppaan. Saat helposti tunnin pari kulumaan ja ajatukset herkutteluista katoavat. Plus liikunnan jälkeen harvoin tekee mieli rynnätä karkkikipolle vaan motivaatio pysyy ruokailussakin.
Kulutat aina kaloreita ja poltat rasvaa. - Mua ainakin motivoi tämä liikkuessa. En ole nyt niin tarkkana mitä poltan ja kuinka paljon, mutta silti ajatus, että teen jotain niin saa mut hyvälle mielelle. Älä anna sen yhden ylimääräisen kaloripommin pilata sun liikuntaa, vaan sovit itsesi kanssa, että työskentelet kovemmin ja poltat sen virheen ajallaan. Life goes on!
I did it!! - Jokainen meistä tietää tunteen liikunnan jälkeen kun tajuat, että sä teit sen ja sä jaksoit tsempata loppuun. Tää motivoi mua varsinkin ryhmäliikunnassa. Tiedän, että kunto kohonee ja seuraavana päivänä on upea fiilis hyvin mennyistä treeneistä.
 
Itse en ole koskaan miettinyt liikuntaa niin suurena juttuna tsempata, koska se on tullut multa kuin itsestään. Toki nyt kun aloitin tuon salin&ryhmäliikunnan, on ollut tavoitteita päästä esimerkiksi 4 kertaa viikossa tms. mutta konkreettisia juttuja ei.
Sen takia usein keskityn syömisiin ja ruokavalioon, joten halusin vähän painottaa liikuntaakin.
 
Tosi juttu on se, ettei saa yleistää tai sanoa, että yhdelle sopii tämä ja toiselle toinen. Mutta itse olen huomannut, että liikunta on mahtava lisä hyvään ruokavalioon.
80% laihdutuksesta on ruokavaliota ja 20% on liikuntaa.
 
Toivottavasti tekstistä ei tullut vaikutelmaa, että liikunta olisi jätettävä pois tms. Itse olen sitä mieltä, että pitäkää liikunta mukana ja etsikää ne jutut jotka vaikuttavat teihin parhaiten! Koska henkilölle A) sopii salitreeni ja henkilölle B) taas kävelylenkit. Kunhan muistatte, ettei liikunnan ainoa tavoite ole olla tietynlainen. Liikunta parantaa kroppaa sisältä - sekä ulkoa.
 
Itse olen huomannut liikunnan tukevan ruokavaliota, koska niin kuin mainitsin - ei tee mieli mennä vetämään ähkyjä herkuista, kun on juuri raatanut kropan eteen töitä.
 
Ja joo, oli pakko vielä kipeänä raapustaa yksi postaus, kun on kerrankin aikaa istua koneen äärellä. Toivottavasti saitte tästä jotain irti.
XOXO,
minä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti