keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

KOMMENTIT PAINOSTA EI TUO PAINOA ALAS

Tämän mä voin allekirjoittaa, monta vuotta kuunneltuani sitä kuinka läski olen.
 
Sun ei edes tarvitse sanoa sitä ilkeästi, mutta pienetkin kommentit toisen painosta saa heti oman itsetunnon horjumaan.
"Oho! Sähän olet leventynyt viime näkemän!" kommentoija tuskin tarkoittaa sitä pahalla, mutta miltä se siitä toisesta tuntuu?
"Hei, mä tiedän tosi hyvän kuntosalin tästä läheltä!" Vähän kauniimmin sanottu kuin se mee horo salille, mutta sama todella "avulias" tarkoitus kummassakin.
"Haluatko pullan?" - "Ääh, ei kiitos." - "No ota nyt vaan, ethän sä nyt niin lihava ole." Ja kyllä voin allekirjoittaa melkeinpä jokaisen kommentin.
 
Puhun nyt omista kokemuksistani. Aloin miettimään tätä aihetta, kun luin netistä artikkelin siitä, ettei kommentit saa ketään laihduttamaan. Ja pystyin niin samaistumaan.
 
Monta vuotta mulle tungettiin päähän sitä minkä kokoinen olen. Kun sitä samaa kuulee päivästä toiseen, alkaa mieleenkin pinttyä se, että mähän olenkin aika lihava.
Jos joku luulee, että se ystävällinen tai ei-niin ystävällinen kommentti auttaisi henkilöä tiputtamaan painoa, kun yhtäkkiä tajuaisi sen, että "Ahaa mä olenkin läski!" niin se on aivan helvetin väärässä.
 
Mun kiusaaminen loppui ylä-asteella, ja vasta seiskalla aloin tehdä muutoksen mun ruokavalioon vaihtelevin menetyksin. Silti, vasta silloin mä halusin alkaa tehdä asialle jotain, koska aiemmin en ollut pystynyt.
Mä jotenkin söin suruun (klisee) ja yritin tyytyä siihen, että joo lihava mä olen.
Vasta kun muiden suut hiljeni ja oma mieli pääsi kertomaan itselle, mikä oli vikana, asiat alkoivatkin rullata.
Terveisin melkein kahdeksan kiloa keväästä tiputtanut.
 
Se, että se ystävällisesti huomautat jollekkin painosta, ei saa sitä asiaa muuttumaan. Toki joku harvasta voi oikeasti ottaa neuvosta vaarin, mutta suurin osa jää myrehtimään kohtaloaan.
 
Älä kommentoi. Älä puutu.
 
Ulkomuoto ei aina kerro kaikkea. Se ei kerro kuinka monta kilometriä joku juoksi, se ei kerro kuinka monta suklaapala henkilö söi.
Sama asia pätee laihoihin ihmisiin. Heihin, ketkä ovat geneettisesti tosi laihoja.
 
Laiha henkilö voi syödä 3 suklaalevyä päivässä ja olla harrastamatta liikuntaa, kun taas lihava voi syödä terveellisesti ja käydä lenkeillä. Ei asiat ole niin mustavalkoisia.
 
Voin itse väittää, että elämäntapani ovat terveellisimpiä kuin monilla mun tutuilla, mutta varisinkin nuorena ei se paino kaikilla nouse taikka laske heti.
 
Huoh, varmasti tosi epäselvä ja tajunnanvirtainen postaus, mutta toivottavasti tajusitte pointin.
 
Me palataan pian taas kuntokuurin paikkeilla ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti