perjantai 27. helmikuuta 2015

MUN RUOKAVALIO

 
Mietin, että onko järkevää tehdä ruokavaliostaan postausta, koska mulla ei todellakaan ole yhtä ja samaa ruokavaliota, niin kuin monilla diettaajilla tms. on.
Ajattelin kuitenkin ottaa itselleni tällaisen esimerkkipäivän, mutta esimerkiksi lounasta / päivällistä on niin hankala määritellä, koska se vaihtuu joka päivä.
 
Anyways, mennään asiaan!
 
AAMIAINEN
Aamiaisella syön aina puuroa. Tämä onkin ehkä se kohta päivästä, mikä on mulla aina sama. Olen nyt viimeaikoina kokeillut erilaisia puuroja esimerkiksi Elovenan & Rainbown pikapuuroja, sekä myös ihan tavallisia puuroja kotona. Pikapuurot on hieman makeampia, koska niihin on toki lisätty yleensä jotain valmiina, esim. marjoja.
 
Pikapuuron syön pelkälleen, mutta normaaliin puuroon lisään yleensä mehukeittoa.
 
LOUNAS
Viikonloppuja / lomia mukaan ottamatta, mä syön aina koulussa lounaan. Kouluruoka on yleensä monipuolista ja ehkä 3/5 viikonpäivästä, kouluruoka on ihan hyvää. Mä en ole ikinä kuulunut niihin valittajiin, kenestä kouluruoka olisi täyttä roskaa. Voin ehkä myöntää, että joskus osuu viikkoja, milloin ruoka ei oo vaan mun makuun, mutta salaattia sekä leipää aina löytyy, eli nälkä ei tule siltikään!
 
Pyrin siis aina syömään salaattia/salaatteja, sekä kyseessä olevaa ruokaa. Tänään meillä oli kouluruokana lahnapuikkoja, sekä perunaa. Tänään siis kokoan annokseni varmaan tällä lailla: 2 lahnapuikkoa, 1 peruna + salaattia. Jos jää nälkä, otan näkkileivän. Sekä tietenkin vettä.
 
VÄLIPALA
Tämäkin vaihtelee suuresti. Mun välipala riippuu aina siitä, että tulenko koulusta kotiin suoraan, mitä kotona on tarjolla, sekä kuinka myöhään pääsen koulusta.
Jos joudun käymään kaupan kautta, ostan yleensä Skyr - Vanilija-Suklaamuru rahkan, mitä olenkin täällä jo mainostanut. Joskus mukaan eksyy karjalanpiirakka mun heikkous... Tai esimerkiksi eilen Pro Kaakaojuoma. Se olikin ensimmäinen kerta kaakaota melkeinpä kuukauteen! Mutta se oli proteiinipitoista, eikä sokeriakaan ollut paljoa.
 
Kotona saatan tehdä munakasta, smoothieta tai jopa ruisleivän. Leipää en syö juurikaan, mutta jos kaapit ovat ihan tyhjinä, saatan syödä sellaisen.
 
PÄIVÄLLINEN
Tämäkin vaihtelee aina sen mukaan, mitä vanhemmat kotiin ostaa. En siis syö omia ruokia tms. vaan menen sen mukaan mitä kotona syödään. Toki roskaruoat jätän väliin, mutta me ei melkein koskaan niitä syödäkään.
 
Esimerkkiateriana voisi olla perunaa, kanakastiketta sekä uunijuureksia.
Olen joskus maininnut, että mun isä elää suht-terveellisesti ja siksi meillä syödään aina tummaa pastaa ja terveellisiä kastikkeita.
 
ILTAPALA
Iltapala voi taas koostua esimerkiksi samoista mitä välipala. Smoothie, rahka, ruisleipä... Mutta pyrin aina juomaan myös vihreää teetä!

MILLÄ HERKUTTELEN?
 No periaatteessa nyt mun ruokavaliossa ei ole herkuille tilaa, koska pyrin pitämään säännöllisen ruokarytmin. Mutta varsinkin viikonlopun tuntumassa tekee mieli jotain extra-naposteltavaa ja siihen annan itselleni luvan.

Tänään tein banaanilettuja & banaanijätskiä, mistä tuli ehoton lemppari! Ainoa vaan, että banaanijätskin teko mun yhden-lasin-smoothiekoneella ei ihan toimi, mutta sain sen jätskinkin loppupeleissä onnistumaan. Eli sitä aion käyttää aina välillä varmasti herkuttelun puitteissa.

Smoothiet, hedelmät ja varsinkin vesimeloni, kelpaa mulle herkuista, koska voisin syödä vesimelonia aina! Se makeus... en pääse siitä yli.
Harmi vain, että ne tuppaa olemaan jättikokoisia ja tihkumaan vettä, eli leikkaaminen ja ostaminen ei ole niinkään näppärää.

Läkerol salmiakki pastillit on myös superhyviä. Niissä ei oo juurikaan kaloreita ja ei yhtään sokereita. En niitä juurikaan syö, koska saan niistä vatsavaivoja kun tuppaan vetäsemään koko purkin kerralla... Mutta salmiakinhimossa noi käy mulle vallan mainiosti.

Mitään erityisempiä ohjeita mä en osaa antaa, sillä tähän ikuiseen aukkoon on vaikea saada erityisemmin korvaavia tuotteita. Ainahan voi käyttää steviaa ja makeutettuja aineita, mutta sitä luontaista herkkujen makua ei vaan saa tilalle. Se on tottumuskysymys.
Mä olen jo aika hyvin tottunut näihin muka maukkaisiin luomuksiini, niin kuin omenahösseleihin, sokerittomiin smoothieisiin ja banaanintäytteisiin munakkaisiin, mutta esimerkiksi mun sisarukset ei voisi niitä vetää makeina herkkuina...

Kyllä se suklaa voittaa kaiken ja mä voin olla siitä samaa mieltä. Tummaa suklaatahan on välillä hyvä syödä se pari palaa, mutta miksei kaupassa myydä 70% tai yli suklaapalaa? Siis yhtä palaa? Miksi myydään vähintään se 5 paikkainen suklaapatukka?
Koska mä en pysty esimerkiksi säästämään toiselle viikonlopulle pari palaa, vaan mä vetäisin ne heti... Heheh...

No kuitenkin! Toivottavasti tykkäsitte tästä postauksesta.
Tänään en tosin treeneihin kerennyt, kun tuli yllätyskyläily tähän väliin. Huomenna olisi tarkoitus keretä salille, katsotaan katsotaan...

HYVÄÄ VIIKONLOPPUA :)


1 kommentti:

  1. Moi! Löysin blogisi pari päivää sitten ja luin kaikki postaukset läpi. Olet saavuttanut jo ihan huikean paljon! Ajattelin, että ehkä haluaisit kurkata minunkin blogiani. Vasta aloitin bloggaamisen, mutta minunkin tavoitteeni on pudottaa painoa ja saada hyvä kroppa.

    www.projekti192.blogspot.fi

    Tsemppiä! :)

    VastaaPoista